13 December 2010

Home » , » Hapuskan perkahwinan Islam..pendapat 1Malaysia?

Hapuskan perkahwinan Islam..pendapat 1Malaysia?

Assalamualaikum..bertemu lagi kita..jika anda dapat membaca entri saya ini bersyukurlah pada Tuhan kerana anda masih lagi dikurniakan nikmat mata untuk melihat..


Aku terbaca ini dari antara salah satu forum di internet..kisahnya ada orang mempersoalkan kenapa melayu punya mentality ni lemah & tak up to date..jenayah2 sosial sekarang ni pon dikuasai dengan jayanya oleh orang melayu kan..aku tau mungkin hal ini sedikit sebanyak berbaukan isu racist..tapi kita still kena peduli jugak..sebab ni lah sebenarnya apa yang orang nampak pada kita..boleh kalau kita nak pertikaikan tapi biarlah melalui perubahan..


 Dan antara banyak2 komen ada satu yang menarik perhatian aku..aku tengok memang dia la pengkomen tegar kat situ..apa aje orang lain komen..dia asyik bangkang..jenis nak menang agaknya..dia keluarkan statement macam ni..melayu ni memang bodoh sebab selalu dimanjakan..dan cara nak bagi melayu pandai ialah dengan hapuskan perkahwinan islam..siapa nak kahwin dengan melayu tak payah masuk islam..sebab bila nonmuslim suka melayu nak kahwin diaorang taknak dipaksa masuk islam..(nak bagi anak2 melayu pandai sebab kahwin campur kot..)

Classmate aku seorang Indian..mamat penang pon pernah cakap macam tu kat aku..kalau Malaysia ni takdak undang2 suruh masuk islam bila nak kahwin..dah lama i mengorat u.. ni ka 1Malaysia..menghalang cinta rakyat..

Aku nak tanya perlukah nonmuslim2 turut belajar pendidikan islam di sekolah supaya mereka lebih paham bezanya melayu dan islam itu sendiri? Apa yang aku nampak sekarang mereka macam anggap masuk islam untuk berkahwin adalah disebabkan undang2 negara melayu bukan sebab ketetapan hukum hakam islam..yang boleh adanya undang2 macam tu adalah kerana Malaysia ni negara islam yang masih lagi mempertahankan identiti islam..bukan macam negara2 jiran yang lain..jadi dok kat ceruk mana pon sama lah nak bernikah dengan muslim..kena peluk islam dahulu kalau tidak..tak sah la pernikahan tersebut..

Ustazah aku pernah cakap bila melayu aje mesti dia islam..itu dulu2..sekarang..tak semestinya dia melayu dia islam..banyak dah contoh2 yang ada sekarang..nak jugak kahwin dengan melayu cari yang bukan islam..jangan kamu pulak nak pertikaikan hukum islam dan iman kami..

Sekian..

33 comments:

♥-- emieysandra --♥ said...

uishhh..kawin pun nk amal satu M'sia gak.

Bella Enveeus said...

Saya setuju.. Mereka ni sebenarnya yang perlu belajar tentang bezanya Melayu dan Islam itu.. Mungkin mereka2 ini lah yang sebenarnya "bodoh dan dimanjakan" sgt otaknya sampai dah kecut.. LOL

SyAmSuL AnUaR said...

aku setuju dengan ko.. org yg tulis x pkr sblm menulis komen.. biar fakta bkn auta n ikut perasaan..

mie said...

1Malaysia...
tapi kawen kena la berlandaskan Islam juga walaupun 1 Malaysia

Anarm said...

hukum islam dah tetapkan, yg bukan islam tu memang wajib masuk Islam dulu baru bleh kawin dgn org Islam.. kalau diberi hak kebebasan utk kawin tanpa peluk agama Islam, bermakna tiada halangan bagi bukan Islam utk berkuasa terhadap orang Islam..

Sesebuah rumah tangga hendaklah didirikan di atas asas-asas kebahagiaan dan kerukunan, di atas prinsip keimanan dan ketakwaan. Islam meragui bagaimana keamanan boleh diwujudkan dalam sebuah rumah tangga di mana seorang beriman kepada Nabi Muhammad s.a.w. sedangkan seorang lagi tu memusuhinya. Betul tak?

Jika tetap juga berkahwin dgn bukan Islam, maka akan dianggap berzina.

kyo_9 said...

yup setuju..
memula diorang mempertikaikan isu kecik seperti tudung.. kini dah mula mempermainkan agama apabila masuk bab kahwin plak.. pendekatan diorang diambil seperti apa yg terjadi di Indonesia, namun kita semua sedia maklum yg rakyat Indonesia juga ada yg berjuang agar perkahwinan campur sebegitu x berleluasa..

Shahrul Hairy Shaharuddin said...

Islam tetap islam, Melayu hanya bangsa. Sekian...

yours
SH

maverick said...

jangan jadi seperti negara jiran...kawin bercampur aduk...masih ada lagi ulamak dan rakyat Malaysia yang prihatin mempertahankan agama Islam...pertahankan Islam, bukan pertahankan 1Malaysia...

phreak-id said...

Ish orang yang bagi komen tu bukan orang melayu ke atau orang melayu bukan islam? Kalau dia orang melayu dan Islam, jawabnya dah parah masalah dia tu.

Terbaru >> 1) Nak Isteri Cun? 2) Blog Pilihan Malaysia 3) Prank Paling Gempak

Trans7 Asia said...

Why Islam boleh kahwin empat? Syaratnya? Sila Tunjuk Ajar...

Balqees Amanda said...

@emieysandra..boleh kahwin nak amal 1Malaysia tapi hukum tak boleh la..=)

Balqees Amanda said...

@Bella Enveeus..bukan apa kadang diaorang ni macam terkonfius sikit kot..tak berapa paham sangat..=)

Balqees Amanda said...

@Syamsul Anuar...biasala orang tak puas hati macam2 la dia boleh tulis dan cakap..=)

Balqees Amanda said...

@mie...yup..betul..kahwin ikut hukum..1Malaysia ikut PM..najib takde..1Malaysia pon takde la..haha

Balqees Amanda said...

@anarm...yup betul..kalau kahwin dengan nonmuslim tak convert islam perkahwinan tu haram..dan segala hubungan suami isteri lepas tu jatuh zina..=)

Balqees Amanda said...

@ky0_9...tu la diaorang suka compare2 ikut negara jiran..diaorang sebenarnya tak paham..pegi dok sana la senang kan..kurang sikit stok2 macam tu kat malaysia..=)

Balqees Amanda said...

@Shahrul Hairy Shaharuddin...yeah..u are totally right..=)

Balqees Amanda said...

@maverick..takut pulak rasa..yelah kita Malaysia sebab PM islam..jadi undang2 islam tu masih dipertahankan..kalau la PM nanti dah bukan islam..macam mana la agaknya..jadi macam India..

Balqees Amanda said...

@phreak-id..tak pasti..mungkin chinese..sabahan/sarawakian or pendatang2 asing ke..berdasarkan nama la..=)

Balqees Amanda said...

@Trans7 Asia..islam boleh berkahwin 4 jika berkemampuan dari segi nafkah zahir & batin..juga boleh berlaku adil..adil ni bukan maksudnya bagi sama banyak ye tapi tidak zalim iaitu meletakkan sesuatu kena pada tempatnya..lagi satu yang saya paham Allah tak pernah pon suruh hamba2Nya berkahwin 4..Dia cuma cakap..macam bagi guideline la..yang betul2 Dia suruh kahwin ialah Rasulullah..menyuruh baginda menikahi aishah dan isteri2nya yang lain..itu pon atas sebab2 tertentu..harap membantu..kalau tak clear lagi boleh la rujuk ustaz ustazah mahupon pakar2 islam yang lain..=)terima kasih.

rossoneri said...

woooo apa kena mengena 1malaysia dgn hukum agama...kebiasaannya non muslim pun boleh pikir agama kita macam mana, dan xada kena mengena dgn 1 malaysia nih...biasanya yang meremehkan pasal agama kita ni,sama ada saja nak bagi kita gaduh, atau mereka sendiri xmendalami agama mereka sendiri..kalo yg kuat agama tu,akan hormat sesama agama...

ARieF said...

kalau nak kahwin ttap kna landaskan islam gak..

maxpayne said...

memang x patut..

BalqeesAmanda said...

@rossoneri..hmm..ada aje yang tau respect..tau sensiviti kita..tapi dia ni taktau la nape semangat terlebih sangat..ada tangkap cintan dengan perempuan melayu dah kot..hehe

BalqeesAmanda said...

@arief..yup..nak kahwin dengan orang islam kena ikut cara islam la..=)

BalqeesAmanda said...

@maypayne..tak patut sangat2..hehe

suren said...

npew negara islam len xamalkn bnde nie..cth,s'pore.. serious la,klu xde undng2 s0h msk islam sh lme sy kawen dak mlyu..dak p'puan mlyu lg caring,sporting, seksi..=)

thines thinesss said...

sorry to interupt.. i sudah jatuh cinta dengan satu awek melayu.. dia pun suka saya tapi oleh kerana saya india.. dia terpaksa lupakan saja.. banyak kawan melayu saya pun suruh saya kahwin lepas convert.. tapi sekarang tak boleh lagi sebab dia terpaksa kahwin pilihan family.. kalau tidak mungkin sudah ada anak ..

thines thinesss said...

sorry to interupt.. i sudah jatuh cinta dengan satu awek melayu.. dia pun suka saya tapi oleh kerana saya india.. dia terpaksa lupakan saja.. banyak kawan melayu saya pun suruh saya kahwin lepas convert.. tapi sekarang tak boleh lagi sebab dia terpaksa kahwin pilihan family.. kalau tidak mungkin sudah ada anak ..

thines thinesss said...

sorry to interupt.. i sudah jatuh cinta dengan satu awek melayu.. dia pun suka saya tapi oleh kerana saya india.. dia terpaksa lupakan saja.. banyak kawan melayu saya pun suruh saya kahwin lepas convert.. tapi sekarang tak boleh lagi sebab dia terpaksa kahwin pilihan family.. kalau tidak mungkin sudah ada anak ..

thines thinesss said...
This comment has been removed by the author.
sazynrash said...

Im Malaysian indian, i dah dua tahun couple ngan sorang gadis melayu. Famly die suke kat i, diorang nak i fahamkn islam sebelum proceed betul2. Kami plan tuk stay apart. Die tengah mendekatkan lagi diri die kpd Allah saw... saye tgh belajar islam.. klo jodoh, mesti jumpe nyer. Kami hanyer mampu berdoa, bersabar dan redha dgn ketentuannyer. Tq.

sazynrash said...

Memang u all betul, ramai kat luar saner xtau beza antara islam dan melayu. Sory gais, islam mmng indah, tetapi segelintir orng melayu yg merosakn nyer. Tq

Post a Comment

Thanks for visit and leave comment on my blog..=) Hope to hear from you again..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...