28 December 2010

Home » , , » Rahsia disebalik air kencing.

Rahsia disebalik air kencing.

Assalamualaikum dan selamat malam semua..=)

Kencing? Ada apa dengan air kencing? buang aje la..buat ape2 nak simpan..memang la kalau simpan tahan jugak batu karang la jawapnye..


Kalau nak tau air kencing boleh jugak ukur tahap kesihatan kita sebenarnya..kalau orang tua2 dulu selalu cakap..mak aku pon sama..kalau kencing malam2 lepas tu semut mai hurung pulak..tu maknanya ade kencing manis la tu..kan semut suka benda2 manis2..bahaya oh diabetis nih..


Ok menurut Dr. Thamby, air kencing adalah bahan kotoran yang keluar daripada hasil tapisan buah pinggang. Jika banyak protein tercicir keluar dari buah pinggang, air kencing menjadi keruh dan kelihatan berbuih.Protein biasanya tidak keluar dari buah pinggang kecuali sistem penapisan buah pinggang terganggu seperti keradangan sistem penapisan yang dikenali sebagai glomerulitis atau glomerulonephritis.

Apa itu glomerulonefritis? Juga dikenali sebagai nefritis glomerulus adalah penyakit ginjal ditandai dengan peradangan pada glomeruli, atau pembuluh darah kecil pada ginjal.

Air kencing berbuih kerana kehadiran protein boleh menyebabkan keadaan yang tidak normal pada buah pinggang, contohnya tahap protein melebihi paras normal..besar kemungkinan kita berpotensi mengalami sakit buah pinggang.

Menurut Dr. Edward Otten dari University Cincinnati pula, bila warna air kencing jernih seperti air minum maksudnya ok..takde masalah kesihatan, penyakit dan sebagainya. Tapi kalau warna seakan lemonade atau kuning muda, tubuh kita berada pada tahap boleh la tapi perlu minum air lagi dan kalau warna coklat2 macam jus epal tu ataupon kuning tua..maksudnya kita kekurangan air dalam badan..mesti minum lagi banyak air lagi..kalau warna kuning yang sungguh2 tua, coklat atau macam warna coca-cola pulak?..segera lah berjumpa doktor..takut2 ancaman radang buah pinggang mengekori anda..hehe,


Hmm..selalunya apa yang aku perasan..air kencing pada awal pagi adalah lebih pekat berbanding pada waktu-waktu lain..mungkin sebab malam tu kita tidur..mana minum air..

Tips untuk lelaki: saje2 nak berkongsi..dulu ade penceramah ni bagitau kalau nak tengok tahap ehem2 korang..kencing berdiri lepas tu pancut tinggi2..tengok tahap mana boleh pegi..kalau memberangsangkan tu..kira power la..hahaha!!!

 
Oklah daa~

12 comments:

Anna Fauzi said...

wooww!! thanks for the info balqees. kdang-kadang some people tak terfikir pun nak cari info pasal air kencing which is important sebab dari air kencing kite, kite tahu tahap mane badan kite perlukan air. =)

Rina Rossoneri said...

hahahahaha yang last sekali tu xtahan

Ezal R said...

lawak plak tips terakhir tu... haha..

Asyraf Afiq said...

artikel yg menarik..
jmput2lar usha blog sye ek..
http://asyrafpunyeblog.blogspot.com
follow skali..

The Party Paradise said...

hehehhe gud info..yang pasti.saye minum air yg ckup. ;P

Fyda said...

Nice :) selain minum air yang cukup, makanan yg diambil pun mestilah seimbang

Balqees Amanda said...

To Anna:
yup..betul tu..secara tak langsung kita boleh tau tahap badan kita macam mana..rasanya orang negara lain macam jepun diaorang memang tiap2 hari ambik berat pasal nih..=)

To rina:
hehe..sampingan aje tu..rahsia jugak kan..haha

To Ezal:
Bole la try test tengok nanti ye..;p haha

Balqees Amanda said...

To Asyraf:
sekadar berkongsi..ok=)

To Imeldot:
hehe..bagus2..itu yang terbaik..=)

To fyda:
hmm..betul jugak..kadang2 silap makan boleh jugak buat urine berbau..=)

CoOkiE MoNSter said...

thanx for the info.... baru saya tahu tahap kesihatan diri. hahaha ~

Balqees Amanda said...

@cookie monster : welcome..sharing2 je..=)

Penile Implant in India said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

Dr. Yash Gulati said...

Thank you, that was just an awesome post!!!

Post a Comment

Thanks for visit and leave comment on my blog..=) Hope to hear from you again..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...